W dniu dzisiejszym przeprowadziliśmy kolejne szkolenie w zakresie zmian w podatku od nieruchomości. Podczas szkolenia omawialiśmy również kwestię zwolnień budowli z podatku od nieruchomości w przypadku zakładów pracy chronionej.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 pkt 4 u.p.o.l. od podatku od nieruchomości zwalnia się prowadzących zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - dalej u.r.z.o.n., lub zakłady aktywności zawodowej w, zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b u.r.z.o.n.
Budowle, dla których podatnikiem jest podmiot prowadzący zakład pracy chronionej, bądź zakład aktywności zawodowej, będą zwolnione od podatku, jeśli:
- zostały określone w zgłoszeniu składanym dla uzyskania statusu zakładu pracy chronionej, bądź zakładu aktywności zawodowej;
- są zajęte na prowadzenie zakładu pracy chronionej, bądź zakładu aktywności zawodowej;
- nie zostały oddane w posiadanie zależne innemu podmiotowi (niebędącemu zakładem pracy chronionej, bądź zakładem aktywności zawodowej).
W dniu 30 października 2015 r. przeprowadziliśmy kolejne szkolenie w zakresie podatku od nieruchomości. Podczas szkolenia położono nacisk na zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) od 01 stycznia 2016 r. Jednocześnie uczestnikom szkolenia omówiono kwestie dotyczące zmian w zakresie cen transferowych, które będą wchodziły w życie od 2017 r. Podczas szkolenia omówiono kwestie związane z nowymi zasadami korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów („in plus” oraz „in minus”). Uczestnikom szkolenia omówiono kwestie dotyczące wątpliwości związanych z korektą „in plus” oraz „in minus” kosztów bezpośrednich oraz kosztów pośrednich jeżeli faktura z tego tytułu jest otrzymywana do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego. Z pewnością nowe regulacje powiększą trwałe różnice między wynikiem podatkowym oraz bilansowym w trakcie i na koniec roku obrotowego.
W dniu 29 października 2015 r. Sebastian Twardoch – Doradca Podatkowy przeprowadził szkolenie w zakresie zmian w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości do 01 stycznia 2016 r. W ramach szkolenia omówiono kwestie związane ze zmianami w szczególności uległ zmianie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie będą stanowić budynki i budowle, w odniesieniu do których została wydana ostateczna decyzja o rozbiórce lub wyłączeniu z użytkowania. Jest to istotna zmiana bowiem do 31 grudnia 2015 r. tylko budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie stanowią budynki i budowle, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych (zob. art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Z pewnością nowa definicja budynków i budowli związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest bardziej czytelna, ale z drugiej strony rozszerzy zakres opodatkowania tychże budynków i budowli o te które do końca 2015 r. korzystają z preferencji podatkowych ze względu na stan techniczny.
W dniu 28 październik a 2015 r. przeprowadziliśmy kolejne szkolenie w zakresie podatku od nieruchomości. Podczas szkolenia położono nacisk na zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) od 01 stycznia 2016 r. Jednocześnie uczestnikom szkolenia omówiono kwestie dotyczące zmian w zakresie cen transferowych, które będą wchodziły w życie od 2017 r.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze, proponowane zmiany z zakresu cen transferowych, które omówiliśmy :
W chwili obecnej podmioty są powiązane w rozumieniu przepisów o cenach transferowych m.in., gdy jeden podmiot posiada w kapitale innego podmiotu bezpośrednio lub pośrednio udział w wysokości co najmniej 5%. Od stycznia 2017 r. planowane jest podwyższenie progu powiązań kapitałowych z obecnie obowiązującego 5%-owego do25%.
Udokumentowaniu będą podlegały dokonane przez podatnika w danym roku podatkowym:
Za takie transakcje lub inne zdarzenia będą uznawane transakcje lub zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekroczy w roku podatkowym równowartość 50 tyś. euro.
W przypadku podatników, których przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczą równowartość:
Z obowiązku posiadania dokumentacji zwolnione zostaną podmioty, których przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych nie przekroczą w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartości 2 mln EUR.
W przypadku spółki niebędącej osobą prawną limit przychodów lub kosztów ustalany będzie dla spółki. Podatnicy uzyskujący przychody z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną będą mogli wyznaczyć wspólnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce do sporządzenia dokumentacji podatkowej transakcji oraz innych zdarzeń ujętych w księgach rachunkowych. Wyznaczenie wspólnika nie będzie jednak zwalniało pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej.
Projekt ustawy przewiduje koncepcję trójstopniowej dokumentacji cen transferowych, która będzie składała się z:
Przewiduje się wprowadzenie wymogu sporządzenia dokumentacji w terminie nie później, niż do dnia złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy. Członek zarządu podmiotu krajowego będzie zobowiązany do podpisania i dołączenia do zeznania podatkowego oświadczenia o jej sporządzeniu w sposób kompletny i w ustawowym terminie.
Dokumentacja podatkowa dotycząca kontynuowanych w kolejnym roku podatkowym transakcji lub zdarzeń mających istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, będzie musiała być poddawana okresowemu przeglądowi i aktualizacji, nie rzadziej niż raz na rok podatkowy przed dniem upływu terminu określonego dla złożenia zeznania podatkowego za kolejne lata.
Organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej będzie mógł zażądać od podatnika sporządzenia dokumentacji transakcji lub zdarzeń, których wartość nie przekracza ww. progów, w przypadku gdy z okoliczności sprawy wynikać będzie prawdopodobieństwo zaniżenia ich wartości celem uniknięcia obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych tych transakcji lub zdarzeń. Termin na przedłożenie takiej dokumentacji - 30 dni od dnia doręczenia żądania organu.
Analiza porównawcza (benchmarking study) będzie musiała być aktualizowana nie rzadziej, niż co 3 lata, chyba że zmiana warunków ekonomicznych w stopniu znacznie wpływającym na analizę uzasadniać będzie dokonanie przeglądu w roku zaistnienia tej zmiany. W dalszym ciągu podatnik będzie zobowiązany do przedłożenia kompletnej dokumentacji w ciągu 7 dni od wezwania przez organ podatkowy.
W dniu 27 października 2015 r. przeprowadziliśmy kolejne szkolenie w zakresie zmian w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości do 01 stycznia 2016 r. W ramach szkolenia omówiono kwestie związane ze zmianami w szczególności uległ zmianie art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi od 01.01.2016 r. wszystkie grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych zostaną opodatkowane podatkiem od nieruchomości, jednocześnie towarzyszyć temu będzie wyłączenie opodatkowania tych gruntów podatkiem rolnym. Do końca 2015 r. zgodnie z ww. przepisem grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, które nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Grunty takie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym. Zmiana jest bardzo istotna dla przedsiębiorców, którzy dokonywali optymalizacji w podatku od nieruchomości poprzez zmianę charakteru gruntów w ewidencji gruntów, gdyż od 01 stycznia 2016 r. grunty te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości na zasadach ogólnych.
Aktualnie realizowane projekty i nasze publikacje